GST sifar harga barangan terus mahal di Sabah
06:06 Jun 18, 2018  |  By SabahKini2
GST sifar harga barangan terus mahal di Sabah

Kebanyakan harga barangan di Sabah jauh lebih tinggi berbanding di Semenanjung, jadi kalau tiada GST pun, harga masih dikira lebih mahal berbanding di negeri lain.

KOTA KINABALU: Walaupun penetapan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) berkadar sifar sejak 1 Jun lalu, ia tidak memberi kesan besar dalam menangani isu harga barangan yang tinggi di Sabah.

Aktivis pengguna dan hak asasi manusia, Datuk Patrick Sindu, berkata keadaan itu disebabkan kebanyakan harga barangan pengguna sudah sedia tinggi di negeri ini, ditambah pula kos pengangkutan dan kos lain yang diambil kira peniaga.

Katanya, pengguna di negeri ini bukan saja mahu GST berkadar sifar tetapi juga harga yang seimbang dengan negeri lain di Semenanjung, terutama membabitkan barangan keperluan pengguna.

"Kebanyakan harga barangan di Sabah jauh lebih tinggi berbanding di Semenanjung, jadi kalau tiada GST pun, harga masih dikira lebih mahal berbanding di negeri lain.

"Itu belum dikira nasib pengguna di kawasan luar bandar dan pedalaman yang kita tahu beban ditanggung mereka lebih tinggi kerana harga barangan keperluan pengguna yang lebih mahal," katanya.

Patrick yang juga bekas Presiden Persatuan Pengguna Sabah dan Labuan (CASH), berkata harga barangan yang lebih mahal di negeri ini menjadi punca utama kos sara hidup tinggi terpaksa ditanggung rakyat Sabah ketika ini.

"Adakah GST akan menurunkan harga makanan dan minuman di kedai kopi. Saya percaya peniaga sukar menurunkan harga walaupun kos barang mentah yang ada GST sebelum ini sudah diturunkan.

"Realitinya, harga barangan di Sabah tetap tinggi walaupun GST sudah sifar. Perkara ini yang kita harus ambil perhatian dalam usaha menangani kos sara hidup tinggi di negeri ini," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan baharu sekarang perlu mencari pendekatan yang benar-benar berkesan dalam menangani kos sara hidup tinggi di Sabah sejajar manifesto mereka menjaga kebajikan rakyat ketika berkempen pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

"Apabila kerajaan baharu mengambil alih pentadbiran negeri dan negara, maka rakyat pastinya mahu masalah kos sara hidup tinggi yang dihadapi mereka dapat diatasi kerana memang itulah harapan rakyat apabila memilih kerajaan baharu pada PRU-14.

"Rakyat juga mahu kebajikan mereka lebih terjamin di bawah kerajaan yang baharu selain dapat menikmati ekonomi dan pendapatan yang lebih baik," katanya.

Ketika GST dilaksanakan lebih 4000 barang termasuk barangan asas keperluan isi rumah dikecualikan GST bagaimanapun tetap terus meningkat angkara penggua. Dijangka jika cukai SST 10 peratus dikembalikan nanti harga barang akan terus naik dan menekan kos sara hidup rakyat.

Rakyat sedang menilai janji-janji 100 hari kerajaan PH yang gagal dilaksanakan sehingga terpaksa membuat penangguhan dengan alasan hutang negara.

Baru-baru ini agensi penarafan antarabangsa Moody kekal melihat hutang Malaysia sekitar 50 peratus dari KDNK. Lim Guan Eng Menteri Kewangan berang dengan ulasan agensi penafaran antarabangsa itu. 

Najib juga meninggalkan rezab antarabangsa Bank Negara sekitar RM430bilion sehingga kerajaan Pakatan Harapan mengambil alih dan rezab ini susut hampir RM4bilion.

Baru-baru ini media melaporkan bulan Mei sahaja RM5 bilion lesap apabila pelabur luar menjual saham mereka. Sekitar Jun sahaja hampir RM10 bilion hilang.

Terbaru Ringgit jatuh ke paras terendahnya dalam tempoh lima bulan kepada RM4.0015 berbanding satu dolar Amerika Syarikat (AS). Penyusutan ringgit itu sejajar dengan kelemahan mata wang serantau lain berikutan pengukuhan dolar AS dan kebimbangan terhadap peningkatan ketegangan perdagangan global.

Ekonomi yang semakin buruk pasti akan memberi kesan kepada rakyat Sabah. Kenaikan harga barang akan terus berleluasa dan kos sara hidup rakyat pasti terus meningkat.

 

 

7 Comments