Tahniah Utusan Malaysia lapor skandal rasuah RISDA Shafie dan Peter Anthony
15:12 Dec 30, 2017  |  By SabahKini2
Tahniah Utusan Malaysia lapor skandal rasuah RISDA Shafie dan Peter Anthony

Dengan laporan Utusan Malaysia ini ia membuka mata kepada rakyat Sabah dan Malaysia betapa Shafie Apdal Presiden Warisan dan Peter Anthony adalah pemimpin rasuah yang sanggup merompak dana rakyat untuk kepentingan mereka.

KOTA KINABALU: Susulan pendedahan Sabahkini2 berhubung Naib Presiden Parti Warisan Sabah, Datuk Peter Anthony yang dikatakan menghilang selama 2 bulan tidak melaporkan diri kepada SPRM Sabah dan skandal dana Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) editor Sabahkini mengucapkan terima kasih kepada Utusan Malaysia, 30 Disember yang melaporkan berita muka depan “Bekas menteri, pemimpin parti di Sabah disiasat”

Dengan laporan Utusan Malaysia ini ia membuka mata kepada rakyat Sabah dan Malaysia betapa Shafie Apdal Presiden Warisan dan Peter Anthony adalah pemimpin rasuah yang sanggup merompak dana rakyat untuk kepentingan mereka. Tidakkah mereka bersalah untuk mencuri dana Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA)?

Diharap siasatan SPRM menyeluruh termasuk menyiasat Pegawai RISDA yang terlibat kerana menjadi persoalan sejak dilapor kepada polis pada Mac 2016 oleh RISDA sebagai pecah amanah ia tidak dipernah dilaporkan kepada SPRM hingga ini.


Berita penuh Utusan Malaysia adalah seperti berikut;

KUALA LUMPUR 29 Dis. - Dua pemimpin parti di Sabah termasuk seorang bekas menteri sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung salah guna kuasa dan penyelewengan membabitkan wang deposit pembelian tanah milik Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) bernilai RM15.5 juta di negeri itu pada 2014.

Menurut sumber, seorang da­ri­pada pemimpin tersebut yang sedang disiasat berhubung satu lagi kes rasuah membabitkan dana Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) turut diburu kerana gagal me­laporkan diri kepada SPRM sejak dua bulan lalu.

Ujarnya, kedua-dua pemimpin terbabit dipercayai mempunyai kaitan dengan proses penjualan tanah tersebut yang terletak di Tongod, Sandakan, Sabah dan pembeli dikatakan telah membayar 10 peratus wang deposit bernilai RM15.5 juta.

Namun jelasnya, apabila tanah itu didapati tidak boleh dijual kepada orang luar memandangkan status tanah berkenaan merupakan Hak Adat Bumiputera (NCR), deposit yang telah dibayar oleh pembeli dipercayai hilang.

“Berikutan itu, beberapa dokumen berkaitan pembelian ta­nah tersebut telah diambil untuk diteliti bagi siasatan lanjut sekiranya terdapat penyelewengan.

“Kedua-dua pemimpin masih belum dipanggil memandangkan seorang daripada mereka dikatakan masih berada di luar negara,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Baru-baru ini, dua blog telah mendedahkan mengenai dakwa­an penyelewengan berhubung pembelian tanah berkenaan.

Blog tersebut mendakwa, dana bernilai RM155.4 juta milik RISDA dilaporkan hampir hilang berikutan urusan jual beli tanah NCR di daerah Tongod seluas 2,428 hektar pada Julai 2014.

Dalam pada itu, blog terbabit turut mendakwa sebanyak RM15.5 juta wang pendahuluan hasil pembelian berkenaan lesap namun tiada laporan dibuat kepada SPRM.

Sementara itu, Timbalan Ke­tua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan memang ada siasatan dijalankan berhubung isu pembelian tanah yang berkaitan namun beliau enggan memberi ulasan mengenai pihak yang terlibat dengan perkara itu.

“Biarlah pihak kami menjalankan siasatan. Saya tidak mahu isu ini dispekulasikan,” katanya.


6 Comments