PH Sabah cari gabungan baru jika Warisan berterusan serang PH
15:12 Dec 18, 2021  |  By SabahKini2
PH Sabah cari gabungan baru jika Warisan berterusan serang PH

SU Pakatan Harapan Sabah Mustapha Sakmud beri amaran bahawa gabungan itu mungkin perlu mencari rakan lain selain Warisan untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) jika parti itu terus memecah belahkan “perpaduan” dalam blok pembangkang.

Setiausaha Pakatan Harapan Sabah Mustapha Sakmud memberi amaran bahawa gabungan itu mungkin perlu mencari rakan lain selain Warisan untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) jika parti itu terus memecah belahkan “perpaduan” dalam blok pembangkang.

Mustapha berkata demikian susulan kenyataan pemimpin Warisan baru-baru ini yang mengkritik memorandum persefahaman (MoU) dengan kerajaan persekutuan.

Menurut Mustapha kenyataan Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking mengenai MoU itu dan serangan berikutnya oleh Ketua Penerangan parti, Awang Ahmad Sah Sahari terhadap Setiausaha Agung PH, Saifuddin Nasution Ismail adalah satu bentuk “provokasi”.

Darrel Leiking seperti yang dilaporkan dalam media dan kenyataan Awang yang mengkritik Saifuddin hanya membuka ruang kepada polemik politik yang akan melemahkan kerjasama parti pembangkang pimpinan PH.

“Kenyataan ini hanya mahu menjejaskan usaha PH yang menjadi harapan rakyat dalam memastikan kestabilan politik negara.

“Kami ingin mengingatkan Warisan bahawa kerjasama politik di peringkat negeri dan nasional adalah kunci untuk meneruskan agenda reformasi dan perubahan,” katanya dalam kenyataan.

PH telah memberi ruang yang cukup kepada Warisan untuk menterjemah idealisme perjuangan rakyat Sabah di Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

Selama ini PH berdiam diri bagi memastikan perpaduan dan kerjasama strategik yang dipelopori dapat dikekalkan demi kebaikan rakyat.

“Sekiranya Warisan meneruskan usaha memecahbelahkan perpaduan, maka PH perlu menilai semula kerjasama ini dengan merancang dan melaksanakan strategi baharu dalam menghadapi PRU15,” katanya.

Ketika mesyuarat agung tahunan Warisan minggu lalu, Leiking berkata, PH mengalah kepada Putrajaya selepas menandatangani MoU selain mengatakan pembangkang juga membenarkan kerajaan mewujudkan “isu perkauman yang antagonis”.

Ahli Parlimen Penampang itu juga mendakwa ramai Ahli Parlimen PH tidak berpuas hati dengan MoU itu.

Ini mencetuskan respons daripada Saifuddin yang menyuruh Leiking membaca perjanjian itu terlebih dahulu daripada “bermain kad perlumbaan”.

Timbalan Ketua PKR Sabah itu berkata, kepimpinan PH tidak pernah menekan atau mempersendakan pemimpin Warisan kerana tidak menandatangani MOU itu.

Sebelum ini Ketua AMK dan PH Sabah juga sering bertikam lidah dengan Ketua Wira Warisan Sabah Azis Jamman kerana sikap sayap Warisan itu sering mempertahankan Tun Dr Mahathir dan menyerang PH secara terbuka.

[ARTIKEL BERKAITAN- Azis Jamman bengang AMK PKR balun Tun Dr Mahathir, Warisan sedia gerak solo]

Azis Jamman bengang AMK PKR balun Tun Dr Mahathir, Warisan sedia gerak solo

 

Warisan juga nampaknya sudah mencari rakan baru iaitu Parti MUDA untuk menjadi gabungan Warisan dalam PRU-15 nanti. Kemungkinan PH dan Warisan tidak bergabung semakin jelas selepas Warisan tidak menandatangani MoU dengan Kerajaan Persekutuan. Dalam pada itu Warisan juga mengumumkan parti itu kini masuk ke Malaya dan bersiap sedia menjadi calon PM menggantikan Anwar Ibrahim. 

3 Comments