Pairan Kitingan sahkan Dr Mahathir dalang 'Projek IC' Sabah
23:07 Jul 05, 2022  |  By SabahKini2
Pairan Kitingan sahkan Dr Mahathir dalang 'Projek IC' Sabah

Perbicaraan RCI mengesahkan Projek IC jelas di bawah Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir. Kerosakan hari ini adalah disebabkan oleh Dr Mahathir.

Akhirnya selepas tuduh menuduh pelaku Projek IC Sabah, Mantan Ketua Menteri Sabah yang juga bekas Presiden Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan hari ini mendedahkan  Dr Mahathir dalang Projek IC di Negeri Sabah.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Pairin berkata, di antara semua masalah politik yang dihadapi Sabah pada tahun 1985 dan sebelum itu adalah masalah pendatang tanpa izin, yang dibenarkan masuk ke Sabah oleh penguatkuasaan undang-undang imigresen yang tidak cekap dan menutup mata atau dengan dorongan tersirat.

"Saya gembira untuk mengingati bahawa apabila saya mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah pada masa itu iaitu pada tahun 1985, saya mempunyai keistimewaan untuk melaksanakan keputusan demokratik dan adil pertama saya mengenai situasi di mana Lim Kit Siang seorang pemimpin politik pembangkang ketika itu menafikan kemasukan ke Sabah oleh kerajaan terdahulu di bawah Datuk Harris Mohamad Salleh dengan membatalkan perintah sekatan imigresen terhadap Lim Kit Siang dan membenarkannya bebas bergerak di bawah undang-undang di Sabah.

"Sejarah bagaimana rakyat Sabah, rakyat Malaysia yang tulen dan parti politik berjuang menentang serangan pendatang tanpa izin atau PTI seperti yang sangat terkenal ini dan didokumentasikan,akhir sekali tidak kurang pentingnya dengan pendengaran Suruhanjaya Siasatan Diraja(RCI ) dijalankan pada tahun 2014.

"Perbicaraan RCI mengesahkan masalah besar kehadiran pendatang tanpa izin atau PTI dan mendedahkan tanpa ragu bahawa terdapat agenda politik yang disengajakan melalui apa yang kini dikenali sebagai Projek IC jelas di bawah Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir," katanya.

Menurut Pairin lagi, Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri untuk tempoh yang panjang selama 22 tahun sebelum beliau sekali lagi mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri dengan sokongan juga parti politik yang dikenali sebagai DAP pada 2018.

Katanya, DAP dan Lim Kit Siang tidak boleh menafikan peranan yang dimainkan oleh Tun Dr. Mahathir dalam pertambahan pendatang tanpa izin di negara ini, khususnya di Negeri Sabah, di mana mereka mempunyai agenda jelas untuk menjatuhkan parti pemerintah PBS, kerana PBS dianggap sebagai parti Kristian, walaupun ia sentiasa berbilang kaum. Dan ia masih berlaku sehingga hari ini.

"Saya berbesar hati kerana saya telah disebut oleh Lim Kit Siang baru-baru ini dan dituntut oleh beliau untuk menjelaskan apa yang telah saya lakukan melalui Jawatankuasa PTI yang ditubuhkan oleh kerajaan BN yang mana saya dilantik sebagai pengerusi," jelas Pairin.

"Perlu dijelaskan bahawa jawatankuasa saya hanyalah jawatankuasa teknikal.Jawatankuasa utama dan membuat keputusan adalah di bawah pengerusi Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah sebagai Timbalan Pengerusi.

"Saya telah mengadakan beberapa mesyuarat sambil menerima banyak cadangan dan cadangan melalui memorandum yang dikemukakan oleh pertubuhan parti politik dan individu.

"Semua cadangan cadangan itu, saya anggap berbaloi dan patut dipertimbangkan oleh kerajaan melalui Jawatankuasa Induk.Jadi saya sampaikan pandangan saya kepada Perdana Menteri, Pengerusi Jawatankuasa Induk untuk pertimbangan dan keputusan muktamad," ujarnya.

"Kesimpulannya,Saya perasan Lim Kit Siang berdendam terhadap saya seolah-olah saya mempunyai tongkat sakti di tangan saya dan saya boleh menjadi orang yang menyelesaikan semua masalah yang berkaitan dengan kehadiran PTI di Sabah dan di Malaysia.

"Saya benar-benar berharap saya mempunyai tongkat ajaib itu. Dalam laporan saya dan dalam kenyataan akhbar dan ucapan saya,Saya sentiasa menekankan penguatkuasaan undang-undang yang ikhlas terutamanya undang-undang imigresen kita dan bahawa kita hendaklah sentiasa dibimbing oleh prinsip pencegahan adalah lebih baik daripada mengubat," tambah beliau yang menegaskan kenyataannya.

"Perlembagaan kita amat jelas tentang bagaimana sebuah kerajaan dibentuk dan dipilih oleh rakyat.Pemimpin parti yang menguasai majoriti dalam parti pilihan raya layak mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah, namun Tun Dr. Mahathir tidak menghiraukan peruntukan Perlembagaan Negeri kita dan secara unilateral dan diktator memperkenalkan giliran jawatan ketua menteri.

"Menjadi kekeliruan rakyat di Sabah dan seluruhnya. Malaysia,dan dalam dunia demokras. Ini benar-benar merosakkan ekonomi Sabah,sistem demokrasinya dan memecahbelahkan perpaduan di kalangan rakyat yang kita semua cuba capai selama ini di kalangan rakyat Malaysia," katanya.

Dr Maximus Ongkili Presiden PBS baru-baru ini memetik sebuah komponen parti BN melaksanakan Projek IC namun disangkal oleh pemimpin BN yang sepatutnya Maximus menyebut nama khusus Dr Mahathir sebagai pelaku ketika beliau sebagai PM4 dan akhirnya sebagai PM7 yang dijulang oleh Pakatan Harapan.

Video pengakuan Projek IC tahun 2013 Dr Mahathir juga semalam ditularkan semula betapa bekas PM7 yang dipuja Lim Kit Siang, Shafie Apdal, Mat Sabu, Anwar Ibrahim dan pemimpin PH yang melakukannya.

Lebih teruk lagi ketika Shafie Apdal dan Warisan memerintah Sabah, Shafie meneruskan legasi Projek IC Dr Mahathir itu.

 

[ARTIKEL BERKAITAN- [VIDEO] Dr Mahathir mengaku Projek IC, terbukti Shafie Apdal teruskan legasi, mengapa tak serang Warisan? ]

[ARTIKEL BERKAITAN - Azis Jamman lupa Warisan pemberi 'Projek IC' kepada PTI di Sabah ]

 

 

 

2 Comments