Syed Saddiq diarah bela diri pecah amanah jenayah, pengubahan wang haram
12:10 Oct 28, 2022  |  By SabahKini2
Syed Saddiq diarah bela diri pecah amanah jenayah, pengubahan wang haram

Syed Saddiq, 29, didakwa bersubahat dengan bekas penolong bendahari Pemuda Bersatu Rafiq Hakim Razali dalam pecah amanah jenayah membabitkan RM1 juta di CIMB Bank Bhd, Jalan Stesen Sentral 2, di sini, pada 6 Mac 2020.

Seperti dijangka Syed Saddiq Syed Abdul Rahman diarahkan membela diri atas tuduhan pecah amanah jenayah, penyelewengan wang dan pengubahan wang haram.

Hakim Azhar Abdul Hamid berkata, pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap bekas menteri belia dan sukan itu.

Syed Saddiq, 29, didakwa bersubahat dengan bekas penolong bendahari Pemuda Bersatu Rafiq Hakim Razali dalam pecah amanah jenayah membabitkan RM1 juta di CIMB Bank Bhd, Jalan Stesen Sentral 2, di sini, pada 6 Mac 2020.

Sebagai ketua Pemuda Bersatu ketika itu, Syed Saddiq telah diamanahkan dengan dana itu.

Dia didakwa menyalahgunakan wang RM120,000 daripada akaun bank milik Armada Bumi Bersatu Enterprise untuk dirinya sendiri dengan menyebabkan Rafiq melupuskan wang tersebut di Malayan Banking Bhd Taman Pandan Jaya, di sini antara 8 hingga 21 April 2018.

Presiden Muda itu, yang juga bekas Ahli Parlimen Muar, turut berdepan dua tuduhan pengubahan wang haram melibatkan dua transaksi masing-masing RM50,000, di dalam akaun Maybank Islamic Bhd ke dalam akaun Amanah Saham Bumiputera miliknya, di sebuah bank di Taman Perling, Johor Bahru, pada 16 dan 19 Jun 2018.

Dalam penghakiman lisan ringkas, Azhar berkata, beliau telah mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan menggunakan pendekatan penilaian maksimum seperti yang dikehendaki undang-undang.

“Saya berpuas hati dan mendapati pihak pendakwaan telah membuktikan wujudnya kes prima facie bagi semua tuduhan,” katanya.

Seramai 30 saksi memberikan keterangan bagi pihak pendakwaan.

Azhar menjelaskan bahawa Syed Saddiq mempunyai beberapa pilihan untuk membela diri, termasuk memberi keterangan bersumpah dan tertakluk kepada pemeriksaan balas.

Dia juga boleh membuat kenyataan dari kandang tertuduh yang mana dia tidak akan diperiksa balas.

Syed Saddiq juga boleh memilih untuk berdiam diri, tetapi akan didapati bersalah.

Peguam Gobind Singh Deo berkata, Syed Saddiq akan memberikan keterangan bersumpah.

Mahkamah menetapkan 22 hingga 24 Feb, 13 dan 14 Mac serta 10 hingga 14 April untuk pihak pembelaan menjalankan kesnya.

Gobind berkata, 15 saksi pembelaan dijangka memberikan keterangan.

Pihak pendakwaan juga menawarkan 13 saksi kepada pihak pembelaan.

Peguam Syed Saddiq bermasalah

Dilaporkan Gobind Singh Deo peguam Syed Saddiq seperti acuh tak acuh dengan kes Syed Saddiq sehingga terpaksa berhadapan dengan pembelaan.

Terdapat sumber peguam berkata Gobind Singh Deo mungkin sengaja mensabotaj Syed Saddiq dalam kes rasuah in. Gobind banyak tidak bersedia dalam melawan kes Syed Saddiq.

Mungkinkan Syed Saddiq akan menukar peguamnya tidak lama lagi?

[ARTIKEL BERKAITAN- Syed Saddiq didakwa di mahkamah seleweng dana RM1.12 juta ]

 

 

 

 

2 Comments