[VIDEO] Menteri Warisan rasuah depan mata, langgar peraturan pilihanraya tapi SPR, SPRM terus bias dan pejam mata?
08:01 Jan 14, 2020  |  By SabahKini2
[VIDEO] Menteri Warisan rasuah depan mata, langgar peraturan pilihanraya tapi SPR, SPRM terus bias dan pejam mata?

Mana SPR dan SPRM? begitu banyak salah laku pilihanraya Warisan,UPKO,PH di PRK Kimanis tetapi SPR dan SPRM hanya pejam mata serta bias. Rasuah berleluasa, Datuk Peter arah jentera Warisan rosakkan bahan kempen BN, SPR turunkan papan tanda BN tapi Warisan.

Apabila SPR dilihat bias dengan membuka bahan kempen BN tetapi membiarkan Parti Warisan bermaharajalela melakukan kesalahan pilihanraya sudah nampak jelas ke arah mana SPR berpihak. Terbaru SPR dilihat menanggalkan papan tanda BN tetapi membiarkan  papan tanda Warisan.


Signboard Kempen Warisan besar megah berbentuk menghasut tetapi SPR tidak menanggalkannya. 

Sebelum ini Bersih 2.0 mengecam calon Warisan PRK Kimanis, Karim Bujang yang dilihat cuba mengugut pengundi dengan menyeru mereka mengundi parti kerajaan supaya pembangunan dapat di bawa ke kawasan itu.

“Tidak wajar mengugut dan menghukum rakyat sekiranya rakyat memilih calon lain bukan daripada parti pemerintah, menafikan hak rakyat untuk mendapatkan pembangunan lebih baik. Ini adalah bentuk diskriminasi kepada pembangunan setempat di kawasan pembangkang,” katanya dalam satu kenyataan 

[ARTIKEL BERKAITAN- Calon Warisan Ugut Pengundi Kimanis dikecam Bersih 2.0 ]

Sebenarnya begitu banyak salahlaku pilihraya yang dilakukan pemimpin, parti WarisanUPKO PH namun seperti biasa SPRM dan SPR pura-pura buta tak nampak. Malah mereka yang membuat aduan pula cuba disiasat dan telefon bimbit dirampas. SPRM pula ikut kemana saja pemimpin BN berceramah tetapi pemimpin Warisan PH mereka biarkan. 

Apa Warisan PH tak buat? Samseng, mengugut, rasuah semuanya dilakukan.

1. “Kes merosakkan bahan kempen disiasat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara hingga dua tahun atau kedua-duanya sekali."

Video ini jelas Datuk Peter Anthony mengarahkan postera atau bahan kempen BN dirosakkan. Apapun yang berlaku di Kawasan itu apa hak pemimpin Warisan menurunkan atau merosakkan bahan kempen parti lain. Itu tugas SPR bukan parti yang bertanding.

Malah Calon dan jentera BN dilarang datang ke PDM yang dijaga oleh Datuk Peter Anthony. Ini amalan budaya samseng.

 

2. “Kes ucapan perkauman disiasat mengikut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1988."

Sempena Sambutan Krismas dan tahun baru Warisan UPKO di Kimanis, Madius secara terang-terangan bermulut jahat menuduh PAS dan UMNO parti pelampau agama. Terang-terang menghina agama dan bangsa. Tapi apa SPR buat?

[ARTIKEL BERKAITAN- [VIDEO] Strategi rasis 'Mulut Jahat' Madius dan isteri diteruskan kempen UPKO di PRK Kimanis

3. "Seksyen 8 Akta Kesalahan Pilihan Raya (1954) iaitu kesalahan ‘treating’ (belanja). Pemberian makanan atau minuman untuk mempengaruhi pengundi supaya mengundi atau tidak mengundi seseorang calon adalah satu kesalahan."

Sekalipun Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Azhar Azizan Harun pada Februari 2019 mengingatkan semua calon Pilihan Raya Kecil (PRK) bahawa  perbuatan ‘membelanja’ pengundi dengan memberi makanan atau minuman untuk meraih undi adalah kesalahan mengikut undang-undang.

“Saya hendak ingatkan penganjur tentang Seksyen 8 Akta Kesalahan Pilihan Raya (1954) iaitu kesalahan ‘treating’ (belanja). Pemberian makanan atau minuman untuk mempengaruhi pengundi supaya mengundi atau tidak mengundi seseorang calon adalah satu kesalahan,” katanya 

Namun Warisan secara terang-terang memberi makan minum kepada pengundi di Kimanis. Seperti biasa SPR hanya bertegas kepada pembangkang bukan parti kerajaan.

 

Pemimpin Warisan menggunakan wang membeli penyokong BN. Broker lompat parti Warisan kenyang RM50k ke 100k untuk ‘wayang’ penyertaan ahli UMNO ke parti Warisan. Tapi SPR tidur. Pemimpin BN mereka ikuti kemana mereka berkempen. Tapi Warisan mereka tutup mata.

4. "SEBARANG pemberian dalam bentuk wang tunai mahu pun ganjaran termasuk wang minyak yang diberikan kepada pengundi dengan niat untuk mendapatkan undi adalah kesalahan yang termaktub dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954." Seksyen 10, akta berkenaan menjelaskan secara spesifik bentuk penyogokan bagi membeli undi.

 Begitu juga beberapa laporan Ketua Sub Markas PDM Bandau Rajali dan agennya telah diberi RM50 ribu untuk beliau melompat parti. 

[ARTIKEL BERKAITAN- Tidak ada PDM ditutup, jentera BN tetap setia, hanya Rajali yang tiada prinsip keluar- Raimi ]

Tidak ada PDM ditutup, jentera BN tetap setia, hanya Rajali yang tiada prinsip keluar- Raimi

 SPRM dilaporkan menghantar pasukannya untuk memantau PRK Kimanis tetapi sayangnya mereka hanya berada di kempen BN tetapi dan di kempen Warisan mereka menutup mata.

1 Comment